Tettünk egy kört Budapesten bringával, hogy megnézzük, hogyan mérkőznek meg egymással a kampányeszközök. Tényleg az összecsapások érdekeltek, szóval azok a frekventált helyek, ahol – mint a Burger Kingek, amik McDonaldsok közelébe telepednek – a kormánypárti és a kormányváltó erők néznek farkasszemet a pakátokon. Nem nagyon lepődtünk meg azon, amit láttunk. Nézzük, mit láttunk!
Krisztina tér. Ellenzéki farosttábla a fa alatt sunnyog, Rogán Tóni oszlopos:
Ferenciek tere. Kormányváltó erő megint törpe jelenség, mellette Magyarország egy Mercédesszel teljesít jobban:
Deák tér, itt egy képen a kettő – az ötödik kerület fogpasztamosolyú polgármestere érinthetetlenül egy oszlop tetején, az Összefogás-poszter karnyújtásnyira, letépve:
Dob-Wesselényi utca sarok, a bulinegyed dobbanó szíve. Maszopos Oláh Lajos gányolt tákolmányon, a Dallaszos Szamanta-hasonmás fideszes Rónaszékiné fent, a magosban, több mint tízszer akkora felületen:
Bajcsy-Andrássy sarok, látványos narancstúlsúly:
Andrássy út. Rónaszékiné haja még mindig tart, az LMP jelöltje kicsiben sínylődik.
Péterfy Sándor kórházzal szemben, nem messze a Keleti pályaudvartól. Itt már nem is kímélték szegény Oláh Lajos szemét, de legalább a Jobbikos jelölt még nála is miniatűrebb. Pár méterrel arrébb megint a klasszikus oszlop:
Persze ez nem reprezentatív felmérés volt a részünkről. Ennél csak az lett volna reprezentatívabb, ha minden útba eső kampányplakátot, oszlopot lefényképezünk, és akkor az is látszódott volna, hogy ahol nem ez a Dávid-Góliát harc dúl, ott kizárólag a Fidesz reklámoz.
Tulajdonképpen fél Budapest narancsban úszik.
Ami nem is véletlen annak fényében, amit a socialdance nevű mikroblogger (civilben Bátorfy Attila, a kreativ.hu újságírója) írt válaszul Kumin Ferencnek, a kormány nemzetközi kommunikációjáért felelős államtitkárának, amikor az felháborodott a New York Times cikkén, ami a magyar választási kampányt cirkusznak nevezi. Érdemes elolvasni, mit írt az éleslátó blogger az orbáni hírnevet vasmarokkal védelmező államtitkárnak. Csak egy részlet:
(…) a közterületi médiapiacon jelenleg a piac 50-55 százaléka Fidesz közeli üzletemberek tulajdonában van (ők nevesítve: Simicska Lajos, Nyerges Zsolt, Fonyó Károly). Ezek a vállalkozások: Publimont, Mahir Cityposter, EuroAWK, Euro-Publicity, A Plakát, Budamedia, Symbol Media.
Ezek a vállalkozások a kampányidőszakban (és talán amúgy is) akár ingyen is kínálhatják a felületeiket a kormánypártoknak, talán gyártási költséget ha felszámolnak. Szemben az ellenzéki pártokkal, amelyek számára pedig csak nagyon drágán.
Még egyszer, a teljes blogposzt itt olvasható.
Ja, és az amúgy megvan, hogy a Fidesz már most kétszeresen túllépte a legális kampánybüdzsét?